Portal informacyjny, największa baza informacji o Darłowie, Darłówku i gminie Darłowo oraz interaktywne plany i mapy.

  SERWIS INFORMACYJNY

  INFORMACJE DLA TURYSTÓW

  BAZA NOCLEGOWA

  MAPY I PLANY

  DZIAŁ OGŁOSZEŃ

  REKLAMA

Auta Retro

REKLAMY

"Lidia" HOTEL SPA w Darłówku
"Lidia" HOTEL SPA w Darłówku

Ogłoszenia Katalog Foto galeria Mapy

 

Echo Darłowa

Józef Chełmoński – „Trojka”

Największa w historii wystawa mistrzów malarstwa polskiego w Darłowie

W Galerii Muzeum Zamku Książąt Pomorskich w Darłowie 30 stycznia 2008 r. otwarto wystawę dzieł największych polskich malarzy z XIX i początków XX wieku. Nosi ona tytuł  „Od romantyzmu do koloryzmu. Malarstwo Polskie 1820 – 1939 r.” Składa się na nią 50 płócien ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Wystawa w sposób reprezentacyjny pokazuje dorobek artystyczny polskich malarzy, których twórczość przypada częściowo na okres dążenia do odzyskania niepodległości i w okresie międzywojennym. Okres ten nacechowany jest niezwykłą kreatywnością mimo burzliwych politycznie czasów. Darłowianie dzięki tej wystawie, jakiej nie było w osiemdziesięcioletnich dziejach tutejszego muzeum mogą lepiej poznać zagadnienia polskiego malarstwa z tego okresu. Wystawa przybliża miłośnikom sztuki sens głównych kierunków w malarstwie polskim od romantyzmu do nowoczesności. Bydgoskie Muzeum zaprezentowało fragment ze swej bogatej kolekcji sztuki polskiej. Możemy zobaczyć wybrane dzieła tych artystów, którzy w największym stopniu zaważyli na obliczu sztuki polskiej. Wystawa ilustruje zarówno różnice jak i podobieństwa polskiego malarstwa w interpretacji rzeczywistości w porównaniu do malarstwa  Europy Zachodniej na przestrzeni 140 lat.

Realistyczne malarstwo XIX wieku ma w dużym stopniu charakter dokumentu z tamtych czasów, a pokazane obrazy są swego rodzaju fotografią obyczajową nasyconą niepowtarzalnym kolorytem i emocjami.

Nurt romantyczny z I połowy XIX wieku możemy zobaczyć na pracach Franciszka Ksawerego Lampiego (Portret kobiecy), Piotra Michałowskiego (Rycerz na białym koniu), Maksymiliana Antoniego Piotrowskiego (Portret damy w białej sukni). 

Druga polowa XIX wieku to głównie akademizm, historyzm i realizm. Z tych kierunków możemy obejrzeć prace Jana Matejki (Portret Wiktorii Kosińskiej), Józefa Chełmońskiego (Trojka), Juliusza Kossaka (Polowanie stepowe na wilka), Wojciecha Gersona (Studium głowy), Józefa Szermentowskiego (Ratusz w Sandomierzu), Henryka Siemiradzkiego (U studni; Głowa Rzymianki).

W końcu XIX wieku w polskim malarstwie pojawia się impresjonizm, symbolizm i secesja. Tymi kierunkami artystycznymi zajmowali się m.in.: Józef Pankiewicz (Martwa natura), Władysław Podkowiński (Sobótki), Olga Boznańska (Portret kobiecy), Wojciech Weiss (Skrzypaczka), Leon Wyczółkowski (Astry).

Symbolizm z przełomu XIX i XX wieku reprezentują na wystawie Jacek Malczewski (Przebudzenie), Ferdynand Ruszczyc (Pejzaż ze stogami zboża).

Sztukę Młodej Polski otwiera Stanisław Wyspiański (Portret Lucjana Rydla) z Wesela.   Z pejzażowej szkoły Jana Stanisławskiego (Pejzaż nad wodą) możemy podziwiać obrazy Stanisława Czajkowskiego (Maki), , Stanisława Filipkiewicza (Góry – pejzaż Tatrzański zimą) i inne.

W okresie dwudziestolecia międzywojennego polscy malarze uwolnieni od „patriotycznej misji” ogarnięci nowymi ideami stworzyli wiele grup awangardowych takich jak np. : „Rytm”, „Bractwo Św. Łukasza”, „Formiści Polscy” i inne. W swojej twórczości nawiązywali do kubizmu, futuryzmu i ekspresjonizmu. Do głosu doszło młode pokolenie artystów malarzy mających inne poglądy na sztukę. Z tego okresu na wystawie możemy przyjrzeć się obrazom Wacława Borowskiego (Kompozycja), Tymona Niesiołowskiego (Dziewczę przy studni), Zofii Stryjeńskiej (Akt), Bolesława Cybisa (Toaleta), Leona Chwistka (Portret dra Jakóbca), Ludomira Śledzińskiego (Autoportret), Stanisława Ignacego Witkiewicza Witkacego (Portret Janiny Bühn), Jana Cybisa (Kompozycja; Pejzaż z Venves), Tadeusza Makowskiego (Troje dzieci pod Lampą), Zbigniewa Pronaszki (Portret pani w czerwonej sukni z szalem).

Pełniąca obowiązki dyrektora Muzeum Rita Sadowska na otwarcie wystawy zorganizowała koncert na skrzypce i flet, który dały uczennice Państwowej Szkoły Muzycznej ze Sławna.  Wystawie towarzyszy kolorowy katalog opracowany przez komisarza wystawy Ingę Kopciewicz. Przygotowaniem ekspozycji ze strony Muzeum w Darłowie zajęli się Konstanty Kontowski i Renata Mróz. Wystawa będzie czynna do końca lutego br. Warto aby dzieci ze wszystkich szkół w Darłowie i okolicach obejrzały to wydarzenie artystyczne i wysłuchały lekcji muzealnej na temat naszego malarstwa.

 

L.W.
Darłowo, ED 2/2008

Wojciech Weiss - „Skrzypaczka”Twórcy wystawy od prawej: Inga Kopciewicz, Konstanty Kontowski, Renata MrózTadeusz Makowski – „Troje dzieci pod lampą”Stanisław Wyspiański – Portret Lucjana Rydla

Auta Retro

strona główna

o nas

reklama

kontakt

Serwis informacyjny o Ziemi Darłowskiej

infopomorze.pl | iwczasy.pl | plan.darlowo.pl | plan.dabki.info | plan.wicie.info
mapa.gmina.darlowo.pl

 

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2005-2009 www.infodarlowo.pl, www.infopomorze.pl