Portal informacyjny, największa baza informacji o Darłowie, Darłówku i gminie Darłowo oraz interaktywne plany i mapy.

  SERWIS INFORMACYJNY

  INFORMACJE DLA TURYSTÓW

  BAZA NOCLEGOWA

  MAPY I PLANY

  DZIAŁ OGŁOSZEŃ

  REKLAMA

Auta Retro

REKLAMY

"Lidia" HOTEL SPA w Darłówku
"Lidia" HOTEL SPA w Darłówku

Ogłoszenia Katalog Foto galeria Mapy

 

wizyt: ogółem 5708663, w wrześniu 22074, dziś 1241; on-line: 242

Echo Darłowa

Jacht Kapitan Głowacki zawinął do Darłowa

W środę wieczorem, 26 maja, podczas rejsu po Bałtyku przy nabrzeżu Usteckim w porcie Darłowo zacumował s/y Kapitan Głowacki'. W rejsie na Kapitanie Głowackim żeglowała grupa kilkunastu młodych ludzi obojga płci, w tym część osób niepełnosprawnych. Większość z nich była na morzu na pokładzie żaglowca po raz pierwszy w życiu. Byli to głównie uczestnicy kolejnego 37. bałtyckiego rejsu Szczecińskiej Szkoły Pod Żaglami. Takie rejsy w ramach wychowania morskiego, przed 23 laty zainicjował w Polsce kapitan Krzysztof Baranowski.

s/y Kapitan Głowacki był początkowo niemieckim kutrem rybackim (Kriegsfischkutter), zbudowanym w roku 1944. Kadłub wyrzucony na mieliznę znaleziono w 1945 r. w pobliżu Świnoujścia. W 1949 r. sprzedany został Państwowemu Centrum Wychowania Morskiego. W latach 1950 - 1951 przebudowany został na żaglowiec w Stoczni Rybackiej w Gdyni Armatorem została - Państwowa Szkoła Rybaków Morskich, która eksploatowała go, jako rybacki statek szkolny. Ożaglowano go, jako kecz gaflowy (234 m2 powierzchni żagli, 6,4 m szerokości, 3,3 m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Załoga wynosiła wówczas 9 osób plus 14 uczniów. W 1967 roku został przekazany ośrodkowi Ligi Obrony Kraju w Jastarni, a trzy lata później trafił do ośrodka PZŻ w Trzebieży. W 1976 r. wycofano go z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego. Dopiero po dziesięciu latach gruntownie przebudowany w stoczni remontowej we Władysławowie powrócił na morze, jako brygantyna - Henryk Rutkowski. Debiut żaglowca w Regatach Cutty Sark odbył się w 1989 r., gdzie przybył on do Pool pod Londynem, a następnie wziął udział w regatach na trasie Londyn-Hamburg. W 1995 r. został przemianowany na Kapitana Głowackiego, na cześć jednego z największych popularyzatorów żeglarstwa w Polsce - Włodzimierza Głowackiego. Obecnie jest flagowym żaglowcem Polskiego Związku Żeglarskiego z portem macierzystym w Szczecinie. Numer na żaglu PZ-5.

Dane techniczne: długość z bukszprytem - 30,7 m, w tym dł. kadłuba - 22,4 m; wysokość max. - 22,4 m; szerokość - 6,4 m; zanurzenie - 3,35 m; powierzchnia żagli 338 m2; silnik Diesel -135 KM; tonaż - 99,4 BRT; załoga 25 osób.

W r. 2000 odbyłem nim rejs, jako I Oficer na trasie: Bergen, Lerwick, Kirkwall, Invernes, Kanał Kaledoński, Bangor, Douglas, Dublin, Plymouth, Hawr przebywając 1302 Mm.

Żaglowiec Kapitan Głowacki odbił od kei w Darłowie 27 maja o godz. 9 i pożeglował do Świnoujścia.

 

L. Walkiewicz
Darłowo, ED 5/2010

Auta Retro

strona główna

o nas

reklama

kontakt

Serwis informacyjny o Ziemi Darłowskiej

infopomorze.pl | iwczasy.pl | plan.darlowo.pl | plan.dabki.info | plan.wicie.info
mapa.gmina.darlowo.pl

 

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2005-2009 www.infodarlowo.pl, www.infopomorze.pl